תסמונת התעלה הקרפלית בשורש כף היד (Carpal Tunnel Syndrome – CTS) ופציעות מאמץ חוזרני (Repetitive Strain Injury – RSI ) הפכו לבעיות נפוצות שמטרידות עובדי משרד רבים שמבלים זמן ממושך מול המחשב. הזינוק החד בשכיחות של פציעות אלו העמיד אותן במוקד המחקר הרפואי של כמה מהאוניברסיטאות המובילות באירופה.

במרכז הרפואי של אוניברסיטת ארסמוס בהולנד (Erasmus University Medical (Center התבצע לאחרונה מחקר מקיף בנושא שהוכיח באופן חד משמעי שהמקור לכל קשיי התפקוד הלא נעימים האלה היא התלות ההולכת וגוברת שלנו בעכבר.
ההקלקות הבלתי פוסקות שאנו מבצעים מדי יום אינן כה תמימות ובלתי מזיקות כמו שנראה במבט ראשון. תנועות האחיזה, הלחיצה והגלילה שכרוכות בתפעול העכבר שוחקות את הגוף ופוגעות בבריאותנו.אופן האחיזה בעכבר והלחיצה המתמשכת על הכפתורים הקטנים משפיעה באופן שלילי על שרירי הצוואר העמוקים. כשאנו מנסים להשתלט על העכבר שכל הזמן "בורח" מאיתנו ומושכים את הכתפיים כלפי מעלה, אנו מפעילים לחץ רב על השרירים. על מנת להרפות את השרירים המתוחים, יש לתמוך במשקל הזרוע והאמה ולהשעין אותן בצורה ישרה, חופשית ומשוחררת. מנח גוף כזה יפחית את העומס המופעל על הכתפיים והזרועות. בהיעדר תמיכה מספקת, מופעל לחץ מיותר על שרירי הטרפז (Trapezius) והדלתואיד (Deltoid) באזור הכתף.

שרירי הגב בשימוש בעכבר טופ קומרס
שרירי הגב הפעילים בזמן שימוש בעכבר

ההשפעה המזיקה של תנועות האחיזה, הלחיצה והגלילה החוזרניות

המחקר סיפק הסבר מפורט להשפעה ההרסנית של שימוש יומיומי בעכבר על שרירי הצוואר העמוקים.
קבוצת העצבים וכלי הדם המרכזית האחראית על התפקוד התקין של הזרועות, כפות הידיים, והכתפיים שלנו מסודרת בצורה של מבנה צפוף ומסועף (מקלעת הזרוע- Brachial plexus). היא מתחילה מעמוד השדרה הצווארי, עוברת דרך הצוואר ובית השחי ( אזור עצם הבריח ומוצא בית החזה- Thoracic outlet), ומסתיימת בזרועות. האותות העצביים עוברים בתעלות מיוחדות שמווסתות באמצעות "שערים". השער המשפיע על תפקוד מבנה עצבי זה ממוקם בין הצלע הראשונה לעצם הצוואר וכאשר שרירי הצוואר מתוחים יתר על המידה הוא הופך להרבה יותר צר.כיווץ השרירים האלה גורם לצלע הראשונה ללחוץ על עצם הצוואר ולהצר את התעלה העצבית. המתח המוגבר יכול להפריע לזרימה תקינה של הדם בנימים ובעורקים באזור ולגרום לתלישה של סיבי העצב ופגיעה חמורה בהם.
תהליך בעייתי זה שמתרחש מאחורי הקלעים בגופנו יכול להוביל לעקצוצים, כאבים, או חוסר תחושה בידיים ובאצבעות. מדובר בתסמינים העיקריים של פציעת מאמץ חוזרני RSI)) והם יכולים לגרום להופעת תסמונת התעלה הקרפלית- CTS .

 

2 שרירי הגב בשימוש בעכבר טופ קומרס
שרירי הגב הפעילים בזמן שימוש בעכבר - 2

מדוע עכבר הארגונומי תורם לשחרור והרגעת השרירים

אחד מהיתרונות החשובים והמרכזיים של עכבר מיוחד זה שהוא מתאים כמו כפפה ליד שלכם ומאפשר להחזיק ולתפעל אותו בצורה הנוחה והבריאה ביותר. התועלת הבריאותית של העכבר החדשני הזה הוכחה בצורה מדעית. הדרך הטובה ביותר להמחיש ולהדגים את השפעתו המיטיבה על הגוף היא באמצעות בדיקת אלקטרומיוגרפיה EMG)) שמאפשרת לבחון את הפעילות העצבית של השרירים. החוקרים השתמשו בהדמיה המתקדמת הזאת על מנת להשוות בין התפקוד העצבי בשרירי הזרוע והכתפיים בעת שימוש בעכבר הקלאסי לעומת תפעול האבטיפוס הראשון של עכבר כפפה מיוחד. האחרון מאפשר להחזיק את הידיים, האצבעות והאגודל בצורה הרבה יותר רפויה, משוחררת וטבעית, לעומת תנועת הפיתול המאולצת והמזיקה האופיינית לעכבר המסורתי שכולנו התרגלנו אליו. המאמץ והעומס המופחת בשרירים מתבטא היטב בתוצאות הבדיקה- שמראות בבירור מעבר חופשי של אותות עצביים בעת השימוש בעכבר ארגונומי חדיש. בניגוד לעיצוב הלקוי של העכבר הקלאסי שגורם לפשיטה חריפה של שורש כף היד, עכבר הכפפה מציע מבנה חדשני שמתאים למנח הבריא של כף היד ותומך בה. התמיכה שהוא מעניק לאצבעות ולידיים מפחית את המתח המוגבר על שרירי הצוואר, שיכולים לתפקד בצורה נכונה ותקינה.

 

EMG SIGNALS בשימוש בעכבר טופ קומרס
EMG SIGNALS בשימוש בעכבר

מחקר עדכני בתחום הפרעות שריר- שלד (MSD)גילה שאימוץ משענת שתעניק תמיכה ליד (בצורת כדור) תוביל לצמצום ההפרעות במעבר הדם והמסרים העצביים בשרירי הגוף. השפעה חיובית זאת תעזור להפחית כיווץ רצוני בשריר (MVC)ותמנע עוויות ולחץ חד וקיצוני המופעל עליו. המחקרים גילו כי הפחתת מדד חשוב זה עד לרמה של 4% תמנע פגיעה בשרירים ובגידים בגופנו. מעבר למחקרים קליניים שבחנו את התועלת הבריאותית והיתרונות הארגונומיים של עכבר בעיצוב "כפפה", נמצא גם גיבוי רחב לשביעות רצון גדולה בקרב משתמשים שעברו לעכבר החדיש ודיווחו על חווית שימוש נוחה ובריאה יותר. חברת ביטוח גרמנית ידועה בדקה נושא זה בשטח ועברה על הביקורות של משתמשים שניסו את שני סוגי עכברי המחשב. אתם בוודאי לא תופתעו לשמוע שהקבוצה שעברה לעכבר הכפפה הארגונומי התלהבה מוהתועלת הארגונומית שהוא מציע.

מה היא תנוחת היד הטבעית?

בניגוד לטענה הנפוצה והאופנתית, שמופיעה גם במדריכים, ספרים ומאמרים רבים בנושאי ארגונומיה, המחקר המדעי הוכיח שתנוחת "לחיצת כף היד" ( handshake position ) אינה הניטרלית והטבעית ביותר לגוף. מחקר מקיף שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת האסלט בבלגיה- Medical Center of Hasselt University, גילה כי הממברנה הסיבית החזקה interosseous)) בין עצמות האמה- עצם החישור (Radius ) ועצם הגומד (Ulna), נמצאת במצב מתוח או רפוי, בהתאם למנח של הזרועות והידיים. השרירים הארוכים של האגודל והאצבע המורה, שנדרשים לתפעול השוטף של העכבר, מתחילים בממברנה המתפרשת בין עצמות האמה (Interosseous Membrane). בתנוחת כף היד, המומלצת והנכונה לכאורה, הכוח הרב שמושקע באחיזת העכבר מפעיל לחץ ועומס על הממברנה שגם ככה מתוחה. זה יכול להסתיים בליקויים ומגבלות פיזיות עקב מאמץ היתר שמופעל על הגוף במנח זה. מחקרים אלה חשפו שהשימוש בעכבר מחשב בעל עיצוב מוטה ומשופע מעט מפחית את המאמץ והלחץ המופעל על שרירי הידיים והכתפיים: למעשה, פיתול של האמה והיד בזווית של 25 עד 30 מעלות בקירוב (“supination”) כפי שמאפשר עכבר הכפפה הארגונומי (HandShoe Mouse), יחקה בצורה הטובה ביותר את התנועה הטבעית של הגוף, וישאיר את הממברנה רפויה ומשוחררת. התנוחה הזאת מאפשרת להרגיע את השרירים בצורה המקסימלית.

 
שרירי היד בשימוש בעכבר טופ קומרס
שרירי היד בשימוש בעכבר

לעומת זאת, גם עכבר ארגונומי אנכי יכול לא לספק לגמרי את הסחורה, ולהוביל לשחיקה מתמשכת של הגידים, העצמות והשרירים.

2 שרירי היד בשימוש בעכבר טופ קומרס
שרירי היד בשימוש בעכבר - 2

הערה: בתחילת הדרך, החלפתו של העכבר הקלאסי בעכבר אנכי מיוחד, נחשבה לפתרון מצוין שישים סוף לכל הבעיות הבריאותיות שלכם. היה נראה שבצורה הזאת העומס המופעל על השרירים יורד ושעובדי המשרד שתקועים שעות רבות מול המחשב ירגישו הקלה ניכרת ויוכלו להתמודד עם עבודתם בצורה הרבה יותר יעילה ונוחה. אבל, כל ההשערות והתחזיות הראשוניות והמוקדמות הופרכו על ידי שורה ארוכה של מחקרים, שגילו כי "מנח לחיצת כף היד" אינו יעיל לטווח הארוך ואינו מסוגל לחלק בצורה שווה את המאמץ המופעל על השרירים בעת השימוש השוטף בעכבר.

הכוחות המופעלים על האצבעות והאגודל עקב האחיזה בעכבר והלחיצה עליו

בעת שימוש בעכבר רגיל או בעכבר אנכי מיוחד, מופעל על אצבעות כף היד והאגודל מאמץ רב ועומס אדיר, כתוצאה מהאחיזה בעכבר וההקלקות החוזרות ונשנות עליו.
מבחינת התאמה ארגונומית, לא רק גודל העכבר הוא מאפיין חשוב שכדאי לשים אליו לב, אלא גם, צורת העיצוב והמבנה שלו. להיבט הזה יש תפקיד מכריע בהשפעה הבריאותית של עכבר והיכולת הפוטנציאלית שלו לשחוק את כף היד ולפגוע בתפקודה.
האחיזה בעכבר הקלאסי ובעכבר האנכי גורמת לתנוחה מכווצת ומתוחה של היד שחיונית לתפעול לחצני העכבר.
באופן כללי, בעת אחיזת העכבר, האצבעות מפעילות כוח רב והאגודל משמש ככוח תגובה. בעת תפעול עכבר מחשב רגיל , נוצרים כוחות פיתול משמעותיים במפרקי כף היד. (Proximal)

2 Proximal בעכבר ארגונומי טופ קומרס
Proximal בעכבר ארגונומי

בנוסף לכך, חשוב להיות מודעים לכוח התגובה במפרק האגודל (CarpoMetaCarpal, CMC). ברור שמפרק זה יכול להישחק ולהיפגע כתוצאה מהלחץ האדיר המופעל בעת אחיזת העכבר (grip force).(Proximal)

CMC Joint בזמן שימוש בעכבר

הסיכון לפגיעות וליקויים עקב אחיזת העכבר ותפעולו

בגלל השימוש האינטנסיבי בעכבר במהלך חיי היומיום שלנו, קיים סיכון גבוה לשחיקה של המפרקים עקב המאמץ הרב הכרוך בהפעלת העכבר.
בתור המפתח והיצרן של עכבר הכפפה החדשני, תאגיד Hippus עוקב אחר המחקרים העדכניים והמקיפים ביותר בנוגע לנזקים של שימוש בעכבר למפרק האגודל (CMC) ולמפרק הבינגלילי המקורב (PIP) ומיישם את הממצאים והמסקנות שלהם בעת עיצוב העכבר הנוח והבריא ביותר. מחקרים שנערכו לאחרונה במרכז הרפואי באוניברסיטת האסלט הוקדשו לנושא זה והתמקדו בו. הם גילו כי עבודה תכופה עם העכבר הוותיק והמוכר או עכבר אנכי שאמור להיות לכאורה ארגונומי יכולה להגביר את הסיכון לשחיקת הסחוס במפרקים ולהיווצרות דלקת מפרקים ניוונית.
חשוב לשים לב לכך שעומס גבוה על המפרקים יכול אפילו להוביל לדלקת מפרקים שגרונית. למרות שלא ניתן לרפא בעיות רפואיות נפוצות בקרב עובדים משרדיים שמבלים שעות רבות מול המחשב כמו דלקות מפרקים בעזרת השימוש בעכבר "כפפה", בהחלט ניתן להפחית מראש את הסיכון להיווצרותן ולמנוע את התפרצותן והחמרתן.
השימוש בעכבר כפפה חדשני מפחית את הסיכון להיווצרות תסמונת דה קרווין ( הגבלת תנועה חמורה של האגודל המלווה בכאבים חדים ונגרמת עקב דלקת בגידים).

 

יתרונות התמיכה המלאה בכף היד של עכבר הכפפה

בניגוד לעכבר הרגיל או לעכבר האנכי שמתיימר להיות ארגונומי יותר, קווי המתאר הייחודיים של עכבר הכפפה הם היחידים שמספקים תמיכה מירבית לשורש כף היד, לאצבעות ולאגודל. הוא מאפשר לאצבעות לתפעל את העכבר בצורה רגועה ומשוחררת במקום המאמץ הרב בעת תפעול סוגי עכברי המחשב הרגילים שדורשים למתוח ולהרים את האצבעות ולאמץ אותן בצורה ניכרת.
העיצוב המתקדם של עכבר הכפפה מחקה את קווי המתאר של קשת כף היד ומציע תמיכה מלאה לשימוש נוח ויעיל במיוחד. מאפיין זה מאפשר להפיג מתח ולחץ במפרקי האצבעות. הוא גם מאפשר מנח אופטימלי של האגודל על מנת למנוע עומס ושחיקה של מפרקיו.
המבנה המיוחד ויוצא הדופן מאפשר להזיז את העכבר ולהניע את הסמן מבלי לאחוז בחוזקה בעכבר ולבצע תנועות לחיצה לא נוחות. בנוסף לכך, אין צורך לאמץ את האצבעות על מנת לתפעל את העכבר.
השילוב בין תמיכה מלאה בכף היד לתפקוד נוח ויעיל שמפחית את המאמץ והמתח של השרירים מעניק הרפיה ממושכת לגוף שאי אפשר להשיג בעזרת כל עכבר מחשב אחר בעיצוב חלופי.

 

HIPPUS בעכבר ארגונומי טופ קומרס
השוואת מנחי יד בשימוש בעכבר ארגונומי

עכבר כפפה מונע גירוי של העור

כשתדירות ומשך השימוש בעכבר מרקיע שחקים, משתמשים רבים החלו להתלונן על פריחות ואדמומיות בעור כתוצאה מעבודה יומיומית מול המחשב. מחקרים אחרונים בנושא מצאו כי החיכוך בין כף היד למשטח העבודה בעת תפעול העכבר יכול להוביל לפגיעה בעור. התקשות והתעבות העור (mousing callus) כתוצאה משימוש ממושך בעכבר הפכו לתופעה די נפוצה. החיכוך והלחץ החוזר ונשנה בין שורש כף היד למשטח העבודה יכול לגרום אפילו לדלקות בעור. הקונספט הייחודי של עכבר הכפפה שמעניק תמיכה מלאה ומפנקת לחלק הפנימי של כף היד מונע היווצרות חיכוך בעייתי שעלול להזיק לעור.

 
גירוי עור כף היד בשימוש בעכבר טופ קומרס
גירוי עור כף היד בשימוש בעכבר

מניעת מאמץ יתר של שורש כף היד

תנועה חופשית ומשוחררת של הזרועות והידיים על פני משטח העבודה הכרחית לשמירה על בריאותכם .
בניגוד לתפיסה המקובלת בנוגע לאופן השימוש הנכון בעכבר הרגיל ובעכבר הארגונומי ( שלא תמיד מצדיק את שמו) , עדיף להימנע מתמיכה בפרק כף היד כי זה רק יגביל את התנועתיות של המשתמש בעת תפעול העכבר.
כאשר היד מקובעת, הזזת והנעת העכבר מתבצעת בעיקר על ידי שורש כף היד, מה שמגביר את העומס על האזור. התנוחה הבעייתית והמסוכנת הזאת מפעילה לחץ רב על מפרקי כף היד ודורשת תנועה חוזרת ונשנית של שרירי האמה. לכן, יש למנוע מאמץ יתר של שורש כף היד ולהגביל את תנועתו.
על מנת למנוע שחיקה מתמשכת של כף היד והאמה, יש לשמור על תנוחה נכונה שתפחית בצורה מירבית את הלחץ המופעל על האזור. פשיטה של כף היד בזווית של 25 עד 30 מעלות בקירוב היא התנוחה האופטימלית והבריאה ביותר.
על מנת להפיק את המירב מהשימוש בעכבר כפפה למחשב צריך ללמוד להשתמש בו בדרך הנכונה והיעילה ביותר שתשמור על כל היתרונות הארגונומיים שלו. חשוב שתתרגלו לעבוד בתנוחה שהמלצנו עליה לאורך זמן.
כל המידע במאמר נשען על ראיות מדעיות מוצקות שנאספו במהלך כמות משמעותית של מחקרים רפואיים תיאורטיים ומחקרי שדה מעשיים שבדקו את תגובות והתרשמויות האנשים בשטח. לנווחיותכם, מצורפת רשימה של הספרות הבולטת והחשובה ביותר אודות עכבר הכפפה הארגונומי.

2 wrist snap בעכבר ארגונומי טופ קומרס
wrist snap בעכבר ארגונומי

מחקרים שבדקו את צורת עיצוב עכבר היעילה והטובה ביותר מבחינה ארגונומית שנערכו לאחרונה באוניברסיטה הלאומית של טאיוואן (National Taiwan University ) ובמרכז הרפואי של אוניברסיטת ארסמוס (Erasmus University Medical Center) מצאו כי עכבר מוטה מעט הוא הפתרון הבריא והמומלץ ביותר לגופנו. עכבר "כפפה" בנוי בדיוק בצורה כזאת והוא מאפשר למזער את הנזקים הגופניים שעובדים משרדיים רבים מתלוננים עליהם.

 

מאמר זה תורגם ונערך ע"י טופ קומרס ציוד ארגונומי

מאמר מקור  – לחץ כאן 

ריהוט משרדי ארגונומי

המלצה על כסא מנהלים

עקרונות הבחירה של ריהוט משרדי אורגונומי בשונה מהריהוט המשרדי הרגיל, הריהוט הארגונומי הוא לא רק הפרמיום של פתרונות הריהוט המשרדי, אלא מדובר במוצרי קצה בעליי

שתפו עכשיו
קרא עוד »
כסא משרדי תל אביב

כסא משרדי תל אביב

איפה קונים כסאות משרדיים בתל אביב הלב הפועם של התעשייה בישראל אמנם רווי בשפע של מבחר, אבל על מנת לקבל מענה איכותי באמת, מבחר הוא

שתפו עכשיו
קרא עוד »
שולחן זול למשרד

שולחן משרדי

שולחן משרדי אורך, רוחב, גובה, תצורה, חומר גלם, עיצוב, תוספות – בחירת שולחן משרדי היא בחירה שמשתרעת על פני שורה ארוכה של פרמטרים, אבל בסופו

שתפו עכשיו
קרא עוד »
שתפו עכשיו