איך לעבוד באופן בריא ונכון בתקופת ההיריון

מאת: ענבר גלבוע MOccH, OT, ארגונומית מוסמכת בכירה
פורסם במקור באתר המוסד לבטיחות וגהות:  www.osh.org.il



נשים רבות בישראל נאלצות להמשיך לעבוד גם בזמן ההיריון. במרבית המקרים, זה נעשה ללא כל התאמה למצב המיוחד והרגיש שלהן.
חשוב להתאים את עמדת וצורת העבודה  תוך התחשבות בצרכים הייחודיים של נשים הרות. זה יאפשר להם לבצע את עבודתן בצורה יעילה, בריאה ובטוחה יותר.

כיצד גוף האישה משתנה בתקופת ההיריון?

במהלך ההיריון, מתחוללים בגוף האישה שינויים רבים שמסייעים לספק את דרישות העובר והגוף הגדל. עם התפתחות העובר, חל שינוי ניכר במרכז הכובד, מה שגורם לחוסר יציבות ובעיות שיווי משקל. ככל שהבטן תופחת ומתעגלת, האגן מסתובב קדימה והקשת המותנית ( לורדוזה) גדלה, מה שמביא לשינוי משמעותי ביציבה ובמנח עמוד השדרה. כל זה מגביר את העומס המופעל על האגן והגב התחתון. שרירי הבטן נמתחים על מנת לתמוך בתכולת הבטן הגדלה, מה שמביא לחולשה שלהם ולעומס הולך וגובר על שרירי הגב. הורמון הרלקסין המופרש במינון מוגדל נועד לרכך את השרירים ולהגביר את גמישות העצמות והמפרקים באגן על מנת להכין את הגוף לתהליך הלידה. הפעילות שלו עלולה לגרום לכאבי מפרקים ולפגוע בתפקודם. למעשה, העומס על המפרקים מוכפל עקב עלייה של 20% ממשקל הגוף שמתרחשת בתקופת ההיריון.

למה נשים חשופות יותר להשפעות מזיקות במקום עבודתן?

הנתונים מצביעים על כך שנשים רגישות יותר לגורמי סיכון שונים במקום עבודתן מאשר גברים. הרגישות של המין היפה לחשיפה לחומרים כימיים מזיקים במקום התעסוקה גבוהה פי שלושה מזאת של גברים. מספר הליקויים במערכת השלד והשרירים בקרב נשים גבוה פי 1.5-2 מאשר אצל גברים. לדוגמא, נשים סובלות הרבה יותר מתסמונת "הבניין החולה" שמתבטאת בעייפות, קשיי ריכוז, רגישות, ותחושת דוחק ומחנק הנגרמים משהייה בסביבת העבודה. מספר הגברים שדיווחו על תסמיני הבעיה הזאת נמוך פי 2 עד 4 מאשר מספר הנשים שהתלוננו על התופעה. תקנות העבודה בישראל מגנות על נשים שממשיכות לעבוד בזמן ההיריון ומגבילות את שעות העבודה שהמעסיק רשאי לדרוש מהן, כמו גם את סוגי החומרים הכימיים שאסור לבוא איתם במגע במקום התעסוקה. עם זאת, חוקים אלה כלל אינם נוגעים לארגונומיה של סביבת העבודה או לעומס ומאמץ יתר שעלולים לגרום להפרעות שריר- שלד. פגיעות בתפקוד מערכת השלד והשריר נפוצות במיוחד בסוג מסוים של עבודות ומטלות האופייניות במיוחד למין הנשי. דפוסי התעסוקה הנשית מצביעים על מצבי עבודה סטטיים ונטייה לפעולות חוזרניות. בשילוב עם מידת עצמאות נמוכה יותר במהלך העבודה ומאמץ מנטלי גבוה יותר, מאפיינים אלה מעלים משמעותית את הסיכון להתפתחות פגיעות בריאותיות עקב עבודה לקויה. מקצועות כמו סיעוד או כוח עזר סיעודי, בהם הרוב הגורף של המועסקים הן נשים, הם כמה מענפי התעסוקה עם כמות הפגיעות הרבה ביותר. מקצועות נפוצים אחרים, כגון עבודות אדמיניסטרציה, שירות לקוחות ועוד מתאפיינים בעומס יוצא דופן של עבודה משרדית יושבנית ושחיקה מנטלית מוגברת. חוסר תשומת לב לסביבת עבודה ארגונומית והרגלי עבודה שאינם נוחים או בריאים יסכנו את בריאות העובדות, במיוחד בתקופת ההיריון

איך היריון יכול להשפיע על התפקוד בעבודה?

היריון יכול להקשות ולהגביל את העבודה היומיומית במשרד. מטלות פשוטות שלא דרשו כל מאמץ לפני כן הופכות להרבה יותר מורכבות ומסובכות בעת תקופת ההיריון. השינויים הפיזיולוגיים שעוברת אישה הרה יכולים לגרום למספר מצבים בעייתיים. למשל, כאשר אישה הרה מבצעת את עבודתה בישיבה, היא מרוחקת הרבה יותר מהרגיל מעמדת העבודה ונאלצת לעשות מאמץ רב על מנת להגיע אליה. בעוד שגבה נוטה לאחור, היא נדרשת להושיט את זרועותיה לכיוון השולחן. על מנת להתקרב למשטח העבודה היא חייבת לכופף את הגב העליון ולרכון קדימה. מדובר בתנוחות מזיקות הפוגעות בגוף ועלולות להוביל לכמה פגיעות בריאותיות.החיים של אישה הרה שונים לגמרי וחשוב להתרגל ולהסתגל למצב החדש וללמוד להתנהל בצורה נכונה ובריאה. הנתונים הסטטיסטיים מראים בבירור שהתפקוד הפיסי בתקופת ההיריון הופך להרבה יותר קשה ותובעני. מחקרים עדכניים גילו שנשים הרות מתקשות לבצע 32 מתוך 46 פעולות יומיומיות פשוטות. מדובר בפעולות חוזרות ונשנות או כאלה שנעשות בקצב מהיר, פעולות דחיפה והרמה, פיתול וסיבוב פתאומי של הגוף או כיפוף שלו קדימה, ופעולות המתבצעות בגובה מסוים מעל הראש, וזה רק חלק קטן מהרשימה. פעולות אלה מגבירות את הסיכון לבעיות רפואיות במערכת השריר והשלד בכלל האוכלוסייה, אז קל וחומר שהן בעייתיות במיוחד בתקופת ההיריון. בגלל העייפות והרגישות יוצאת הדופן של השרירים והמפרקים והעומס האדיר המופעל עליהם בזמן ההיריון, יכולה להיגרם פגיעה גם אם החזרתיות תהיה בתדירות ועצימות נמוכה. המספרים מדברים בעד עצמם: 12% מהנשים ההרות דיווחו על קושי בפעילות, ובערך 9-21%  מהעובדות ההרות נאלצו לקחת כמה ימי חופשה על מנת לנוח ולקחת אוויר מהעבודה .

איור 1: באחיזת חפץ כבד, העומס שהוא מפעיל על הגב התחתון עולה עם הרחקתו מהגוף
מקור: ארגונומיה פיזיקלית, גייגר, י. המוסד לבטיחות ולגיהות

מהן הבעיות השכיחות ביותר במהלך ההיריון?

שתי הפגיעות הנפוצות ביותר שמהן סובלות נשים הרות הן תסמונת התעלה הקרפלית (דלקת באיזור שורש כף היד שנגרמת מלחץ מתמשך על העצבים שעוברים בכף היד ומתבטאת בכאבים, עקצוץ, והירדמות) וכאבים באיזור הגב. תופעות נוספות האופייניות למצב היריון  כוללות בצקות וכאבים באגן וברגליים, ליקויים בתפקוד מפרק הירך, ותסמונת דה – קרווין (דלקת בגידי האגודל).  החוקרים משערים שכמה מהנזקים הטיפוסיים למערכת השלד והשריר בשבועות ההיריון נגרמים מלחץ על המפרקים ומחולשת שרירים עקב השינויים הפיזיולוגיים והעלייה במשקל.

  • כאבי גב תחתון: אחת מהבעיות הנפוצות ביותר בקרב נשים בהיריון. היא מטרידה מחצית מהנשים ההרות. בחלק מהמקרים, מדובר בכאבים חזקים ועוצמתיים ביותר שמונעים מהן לעבוד ולתפקד כרגיל. נמצא קשר ישיר בין כאבי גב לבין מספר ההריונות, הגיל , תחושת כאב וסיבוכים בהריונות קודמים, עבודה פיסית קשה ומאומצת, כאבי גב לפני ההיריון, ורמה גבוהה של ההורמון רלקסין המקל על תהליך הלידה. כמה מהגורמים האחראיים לכאבי גב במהלך ההיריון עלולים להיות גמישות יתר ברצפת האגן ובעמוד השדרה, רפיון והתכווצות שרירים, נזקים לדיסק הבין חולייתי ולחץ על העצבים בשל התרחבות הרחם. גורמי ההשפעה התעסוקתיים שיכולים לעורר ולהחמיר כאבי גב הם עבודה במנח קבוע אחד ללא תזוזה, עבודה יושבנית, פיתול וכיפוף הגוף, תנועות חדות וקיצוניות במצב ישיבה, ויציבה לא נכונה. ישנן כמה דרכים מוכחות שנמצאו כיעילות במיוחד בשיכוך והפחתת כאבי גב: אפשרות לנוח מהעבודה בעת הצורך, וחופש שליטה בקצב ובמינון העבודה.
  • תסמונת שורש כף היד היא הבעיה הבריאותית השנייה בשכיחותה בזמן היריון. הממצאים של המחקרים השונים שבדקו את התופעה חשפו שבין 2-25% מהנשים סובלות מהתסמונת בתקופת ההיריון. החוקרים משערים שקיים סיכון גבוה יותר להיווצרות הבעיה בקרב נשים הרות עקב אגירת נוזלים מוגברת, החרפת גורמי דלקת שונים, ושינויים המתרחשים במערכת ההורמונלית והחיסונית. מאמץ חוזרני על שורש כף היד הנגרם בעת פעולות הקלדה, עבודה משרדית, ושימוש במחשב מגדיל את הסיכוי להיווצרות התסמונת. בדרך כלל, הבעיה חולפת מעצמה לאחר הלידה. עם זאת, היא יכולה להופיע גם בזמן ההנקה ולפעמים יכולה לדרוש טיפול שמרני הכולל מתן מנוחה לכף היד, טיפול תרופתי, או אפילו התערבות כירורגית במקרים החמורים ביותר.

ארגונומיה לנשים בהיריון :

על מנת למנוע נזקים בריאותיים ולהקל על עבודה משרדית בזמן היריון יש להקפיד שסוג ועמדת העבודה יותאמו לצרכים ולהעדפות של האישה ההרה. חשוב לבצע כמה התאמות הכרחיות שיאפשרו לעבור את יום העבודה בשלום. למשל, מומלץ להניח הדום או שרפרף שיעניק תמיכה לרגליים בעת ישיבה ועמידה ולכוונן באופן אישי את גובה השולחן והכיסא. יש לשמור על סביבת עבודה בטוחה ולהימנע מביצוע פעולות המתבצעות על משטחים מוגבהים או לא יציבים. צריך להתחשב במצב המיוחד של עובדת בהיריון ולהפחית במאמץ פיזי, במטלות תובעניות ובעבודה הדורשת עמידה ממושכת או המתבצעת בשעות הלילה. מומלץ לצמצם כמה שאפשר את העומס המוטל ולהגביר את תדירות ההפסקות על מנת להבטיח מנוחה רבה יותר.

קיימות הנחיות מפורטות לעבודה פיסית בזמן היריון. הן משתנות על פי מקום התעסוקה וכוללות בין השאר, גם הוראות המסדירות הרמת משאות כבדים בעת העבודה. מגוון רחב של מחקרים מדעיים הציעו המלצות והנחיות אופרטיביות בנוגע למשקל המירבי שאישה הרה יכולה לסחוב. מומלץ להימנע ממאמץ יתר.

טיפים חשובים לנשים בהיריון

לפניכם כמה המלצות ממיטב המומחים ואנשי המקצוע להתנהלות נכונה ובריאה יותר שתעזור לצמצם כאבי גב וסיכונים אחרים בזמן ההיריון:

מאז נמכרו מיליונים רבים של מערכות מתכווננות כאלה. הם החליפו בהצלחה את שולחנות העמידה המיושנים שהיו קבועים בגובה מסוים ולא ניתנים לכוונון על פי הצרכים והדרישות של העובדים.

  • יש להקפיד על פעילות גופנית מותאמת ומבוקרת בתקופת ההיריון
  • שמירה על סביבת ועמדת עבודה נוחה, בריאה ומותאמת המאפשרת להחליף בין ישיבה לעמידה
  • ביצוע תרגילים לחיזוק האגן והגברת התנועתיות שלו או התעמלות במים לצורך שיכוך כאבים
  • שיפור הכושר הגופני לפני ההיריון, בדגש על פיתוח וחיזוק שרירי הבטן והגב
  • שמירה על משקל תקין ותזונה נכונה ומאוזנת
  • שימוש בחגורת היריון לתמיכה באיזור הבטן והגב והפחתת העומס עליהם – בהתאם להנחיות הרופא המטפל
  • בעת תנוחת ישיבה – ניתן להרים את הרגליים לגובה מפרק הירך ולהקטין את הקשת המותנית
  • הפחתת זמן ישיבה רצוף. חשוב לקום אחת לשעה לפחות, לנוע ולהמתח קלות

רכישה מאובטחת | אחריות מלאה | משלוח חינם | חומרים איכותיים

שתפו עכשיו

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *